#5 Laatste loodjes van New York

10 februari 2023 - New York City, Verenigde Staten

Inmiddels zit ik alweer in de laatste week van mijn twee maanden trip in New York. Wat gaat het snel! Veel mensen vroegen mij voor de reis wat de reden was waarom ik in New York voor een langere tijd wilde zijn. Het antwoord was eigenlijk heel simpel! Ik wilde New York als een local ervaren en niet als een toerist. Mijn levensstijl is hier op de extra 15.000 stappen na, niet heel anders dan thuis in Nederland. Alle vele betaalde toeristenattracties, uiteten gaan etc. zijn niet onderdeel van mijn dagbestedingen hier. Mijn focus ligt op het ontdekken van de straten, gebouwen, monumenten, bruggen, parken en mensen van New York en heb ik even geluk dat al die dingen gratis zijn. Mensen van thuis maar ook locals vragen mij steeds wat ik het leukst vind om in New York te doen. Nog steeds vind ik het lastig om hier een antwoord op te geven. Het gevoel van de stad is iets wat niet te beschrijven is en het mooie is dat New York ontelbaar veel prachtige dingen te bieden heeft. Het is dan ook geen toeval dat ik al mijn eerdere bewegingsrecords op mijn Apple Watch heb verbroken. Van de afgelopen twee maanden heb ik namelijk maar drie echte “chill dagen” gehad. Alle andere dagen ben ik de deur uitgelopen om de stad te verkennen. Ik kan daarom nu met 100% zekerheid zeggen dat ik New York nu als een local ken. Mochten jullie dus tips nodig hebben, dan weten jullie mij te vinden haha!

Toch merk ik wel dat deze twee maanden precies genoeg zijn geweest en dat ik weer toe ben aan een nieuwe uitdaging. Zo werd het steeds lastiger om elke dag iets nieuws te doen, al hoewel ik het nog aardig voor elkaar kreeg met de volgende hoogtepunten: Ik heb tussen mijn leeftijdsgenoten over de campus van de Ivy League school Columbia University gelopen, ik ben 1,5 uur met de subway naar het momenteel erg koude Coney Island Beach gegaan (zie foto), ik heb het New York Aquarium bezocht, ik ben het net nieuw geopende Grand Central Madison gaan verkennen met een van de langste roltrappen in New York en ik heb het Vrijheidsbeeld op de Staten Island Ferry tijdens zonsondergang gezien. Maar goed, de komende dagen zal ik nog even extra genieten van de stad voordat mijn trip naar Boston gaat beginnen. Toch zijn er twee dingen op mijn “New York bucket list” die helaas niet voltooid zijn, namelijk een celebrity spotten (telt president Joe Biden in een geblindeerde auto?) en een dikke laag sneeuw. Ik denk dat ik dus nog maar een keer terug “moet” komen?

Een paar leuke weetjes om mee af te sluiten:

- Mijn naam is erg moeilijk voor Amerikanen. Als ik dan in een bar er klaar mee ben om mijn naam de hele tijd uit te spellen tijdens harde muziek, besluit ik soms “undercover” te gaan onder de naam Liz (van mijn middelnaam Elisabeth).

- Het temperatuurverschil is hier soms 25 graden in één dag. Daarnaast, elk uur als ik de Weer app open, is de weersvoorspelling voor de hele week alweer veranderd.

- Een simpele knipbeurt is hier te vergelijken met een uitgebreide spa behandeling. De kappers verdienen namelijk enkel van tips dus je mag nog net niet de schaar uitzoeken waarmee je geknipt wordt.

- Toen ik dit hoorde van een paar locals kon ik het niet geloven. Het aantal geboren kinderen in New York is de laatste jaren erg gedaald. Dit komt vanwege het feit dat het helemaal in is voor jonge stellen om een hond te nemen in plaats van een kind (ja je leest het goed). Ineens werd het mij helemaal helder waarom ik toch zo ontzettend veel honden zag en ja ze zijn allemaal verkleed in pakjes en hebben schoentjes aan. Honden zijn de nieuwe kinderen hier, letterlijk.

Een quizvraag voor de lezers: Welke twee bekende gebouwen zijn in de weerspiegeling van de observatietoren Summit One Vanderbilt te zien? Laat het weten in de reacties, ben benieuwd!

“Dear New York, I’ll never get over you.”

Tot in Boston!

8EB3F6FE-4457-453F-9F22-FAFC928A6EF0A285FC34-4629-4DDF-AD30-4C57D75219B29B47B500-8A1E-4E5D-A166-FEDBB59CB15644694FB8-DC0E-4C70-8AEE-09393EEF831A1068A6E5-DD28-4B0F-B91A-556F236D0706CDB90B34-AFFC-4AB5-9F4B-4A63EFC02A62F878588D-8A6E-43CB-A2F3-8582DB59C72EB289975B-F31F-4586-98AA-B8400D3F7B1E57EE86A6-5EF2-40D8-B8D0-9AAD5EC8B0CD

1. Emma:
    10 februari 2023
    Chrystler building en …….?
  2. Rob:
    10 februari 2023
    Hoi Maud, Hoe gaat het in Boston? Eigenlijk kun je toch over heel New York kijken? Ik zie op de foto's the Empire State Building (heb ik ooit een feest gehad, bovenin zit een club). En ernaast is NY Grand Central (waar ik ooit heb meegedaan aan een performance waarbij we met ongeveer 100 mensen in de centrale hal exact op het zelfde tijdstip bleven stilstaan) (leuk om te zien hoe alle gewone reizigers daarop reageren)
  3. Antoinette Janssen:
    10 februari 2023
    Weer een geweldig verhaal van je Maud!
    Je krijgt zo zin om naar New York te vliegen.
    Ik wens je een leuke tijd in Boston!
  4. Frans:
    10 februari 2023
    Mooi geschreven maud , net of ik daar rond loop. Geniet er deze weken nog van en groetjes aan tjerk en familie in boston.
    Ik denk empire state en central station 😃
  5. Ineke Brouwers:
    10 februari 2023
    Hoi Maud , ofwel liz , wat een ondernemingslust en wat een leuk verhaal weer. Je hebt talent !!
    Geniet van je laatste dagen in the big apple , het zullen zeker niet de allerlaatste dagen voor je zijn . Ik heb er ook de smaak van te pakken , het zal er wel niet meer van komen , maar ik ben enorm blij dat ik er wat van heb mogen maken en....vooral op wat voor een manier ,TOP in zo'n gezelschap ! Als ik jonger was ging ik beslist nog eens terug.
    Geniet straks ook van Boston , heel anders , maar ook bijzonder . Vooral Beacon Hill , zo'n leuke sfeer daar.
    Wat de gebouwen betreft : Het Chrysler building en het topje , nog net van het Empire State building ????
  6. Maud:
    10 februari 2023
    Wat leuk allemaal jullie reacties!! Het goede antwoord is nog niet gegeven 😉
  7. Ineke Brouwers:
    11 februari 2023
    rectificatie ( te haastig geweest ) : ik heb er wat van MEE mogen maken , en ook wat van mogen maken :) liefs
  8. Ineke Brouwers:
    11 februari 2023
    Nog een poging : Chrysler building en Grand Central Station , dan geef ik het op.
  9. Maud:
    Goedzo oma haha! Dat is het correcte antwoord 👏🏻