#10 San Frantastic

20 april 2023 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Mijn afgelopen twee weken waren een introductie aan “The Bay Area” met San Jose en San Francisco als bestemmingen. Hoewel de twee steden slechts 1,5 uur van elkaar verwijderd zijn, kunnen de verschillen niet groter zijn. Voor de lezers die nog niet bekend zijn met San Jose, de stad staat bekend als de thuisbasis voor alle grote tech bedrijven zoals Apple, Google, Meta, LinkedIn, Tesla etc. etc. San Jose wordt ook wel Man Jose genoemd door de overvloed van mannen als medewerkers van deze tech bedrijven. Mijn verblijf in San Jose was in een Chinese wijk bij een erg schattig oud koppel. De communicatie in het Engels was erg beperkt maar ze konden me wel een ding duidelijk maken. Ze wisten dat ik Nederlands was dus ik was de enige gast die gebruik mocht maken van hun fiets (het zadel moest wel wat hoger). Tot dat moment had ik in Amerika gebruik gemaakt van de auto, trein, bus en subway dus dit was een primeur! Met deze fiets heb ik de hele week door de stad geracet en ik moet zeggen dat het heerlijk vertrouwd voelde. Een grote dosis alertheid was hierbij wel geboden want Amerikanen zijn totaal niet gewend aan fietsers. Zo zijn er de helft van de tijd geen fietspaden en deel je de weg met auto’s (ja ook op 80 km/h of 50 mi/h wegen). Ook zijn de wegen vol met gaten, glas en spijkers dus elke fietstocht was een parcours. Vanuit mijn verblijf was ik na twintig minuten fietsen in de stad en één ding viel me meteen op. Ik was de enige toerist. De “downtown area” van San Jose is prachtig ingedeeld, er zijn mooie indrukwekkende gebouwen en het is brandschoon. Echter, er waren enkel medewerkers die of in hun Tesla’s rondreden of in een Uber stapte. Ook zag ik meteen waarom de stad Man Jose wordt genoemd want de stad was een beetje te vergelijken met een mancave en er ontbrak een bepaalde zachtheid en sfeer. Het is me dan ook niet gelukt om één souvenirwinkeltje te vinden tussen de honderden “coffee to go” tentjes en peperdure restaurants. En dat terwijl San Jose groter is dan San Francisco, geloof me de stad is mega. Zo stond natuurlijk Silicon Valley op mijn “to do” lijstje alleen had ik de keuze tussen een 11 uur durende fietstocht of een 3,5 uur durende busrit. Gelukkig ben ik een erg aardige local tegengekomen die zelf ook in Silicon Valley werkt en erg vriendelijk aanbood om mij een paar uur in het weekend daar rond te rijden. We hebben alle grote bedrijven bezocht met als hoogtepunten het Apple Visitor Center, Google Campus en Meta Park. De rest van de week bestond uit bezoeken van Santana Row, Municipal Rose Garden, San Jose Museum of Art, Japanese Friendship Garden, Plaza de Cesar Chavez, Cathedral Basilica of St. Joseph, San Jose History Park, San Pedro Square Market en San Jose City Hall. Het was zeker leuk om San Jose eens gezien te hebben maar al een jaar lang hoor ik het enthousiasme van mensen over San Francisco dus ik was ready voor mijn drie weken in San Fran, SF of “The City”.

WAUW wat een stad, na een dag was ik al verliefd. Zolang je boven Market Street blijft, is het enorm genieten want wat heeft deze stad veel te bieden. Dit is overigens ook zeker te merken aan de hoeveelheid West-Europeanen die deze stad bezoeken. Al snel hoorde ik wat Nederlands her en der op straat en ook een groot deel van mijn vrienden in het hostel zijn óf Duits óf Frans (er was trouwens één Nederlander in het hostel (enkel voor een dag) en die verraste mij met een stroopwafel!!). De hoeveelheid leuke mensen die ik hier al heb ontmoet staat symbool voor de sfeer van deze stad en het bruist hier van de jonge mensen en families. Ik vertelde al dat SF zo enorm veel te bieden heeft en dat zie je terug in het feit dat het de beschikking heeft over stranden, prachtige parken, een mega baai met vele havens en pieren, hoge skyscrapers, schattige gekleurde huisjes, internationale wijken zoals Chinatown en Little Italy, vele heuvels met uitzichtpunten, de alternatieve wijken zoals de hippiewijk Haight-Ashbury en het beroemde gay district Castro. Ook heb ik nog nooit een stad gezien met zó veel transportmogelijkheden, namelijk auto, fiets, elektrische step, elektrische scooter, bus, de beroemde cable car, trolly, metro, en BART (soort snellere metro). Google Maps heeft niet genoeg icoontjes om al mijn transportopties te weergeven. In tegenstelling tot Los Angeles kan ik me hier dus ook prima manoeuvreren haha. Alhoewel, had ik de heuvels hier al benoemd? Laten we het erop houden dat mijn kuiten er nog nooit zo goed uit hebben gezien. Rechte straten bestaan hier niet en je loopt constant een heuvel op of af. De eerste dag toen ik bij mijn hostel aankwam was ik in shock van de straat naast het hostel (zie foto). De straat is zo steil dat de stoep een trap is! Toch mag ik echt niet klagen want er is ongelofelijk veel te zien en het weer is geweldig. Vrijwel elke dag heeft een strakblauwe lucht en hopelijk maak ik jullie niet té jaloers met mijn foto’s gezien het weer in Nederland haha. Bij het water is het trouwens wel erg fris want de wind waait hier constant erg hard vanuit de Pacific. Ik was dan ook volledig ingepakt bij het oversteken van de Golden Gate Bridge, alsof ik voorbereid was op een tornado. Maar wat was deze wandeling indrukwekkend zeg! In New York had ik er een bezigheid van gemaakt om elke brug een paar keer over te steken. Echter, de Golden Gate Bridge was toch wel even 2x zo hoog en 2x zo lang vergeleken met de bruggen in New York en je moet zeker geen hoogtevrees hebben! Ook de weercondities in de baai zijn erg extreem met de wind en de hoge golven. Dit is de reden waarom het destijds zo moeilijk was om uit de beroemde gevangenis Alcatraz te ontsnappen want maar weinig mensen overleefden een zwemtocht door de baai. Maar goed, na een wandeling van twee uur kwam ik bij het schattige plaatsje Sausalito aan de overkant van de baai aan. Op aanbeveling van tante Nicoline heb ik daar ik bij de een erg oude eettent genaamd “Hamburgers” een echte Amerikaanse burger vers van de grill gegeten. Zeker een van de beste hamburgers die ik ooit heb gegeten! Naast deze dagbesteding waren de volgende locaties mijn hoogtepunten van de afgelopen week, Golden Gate Park, Ferry Building, Coit Tower, Fisherman’s Wharf, Haight Street, Aquatic Park, Lombard Street, Castro, City Hall en Salesforce Park (rooftoppark boven het Transbay Transit Center). Ik had de cable cars al even kort benoemd maar ook ik besloot met een paar vrienden de beroemde cable car route Powell-Hyde als een echte tourist te rijden. In een prachtige oude cable car beklommen we de steile straten van San Francisco terwijl we uit de cable car hingen (geen zorgen dit was de bedoeling). Echt een unieke ervaring! Tot slot was mijn voornemen om deze trip “girl scout cookies” te kopen. Dit is typisch Amerikaans en ze staan dan met een kraampje op straat hun “cookie boxes” te verkopen om zo geld op te halen voor de scouting. Deze meiden van 8-10 jaar wisten precies wat ze deden en ik werd dan ook als een officiële klant behandeld haha.

Al met al ga ik ervoor zorgen dat ik de komende twee weken nog echt ga genieten van SF voordat ik alweer naar mijn laatste stad Las Vegas vlieg. Ik heb trouwens ook een “basketball ticket” gekocht voor een mogelijke 6e Playoffs wedstrijd van de Golden State Warriors dus laten we hopen dat er een 6e wedstrijd komt! Jullie horen het de volgende keer haha.

Bye from the Bay!

118A88BF-2DE1-44FE-A94F-04A31CFB861133AC1E76-C0BA-43ED-A2E8-269149A85B9FBBA1350A-A61C-4A28-8435-5212FD2648867406F580-F374-4E5B-ABED-9E2DBEC53E11BA2EB72A-6819-4885-A828-5D13A961CF36EAC44E90-BC7D-43CF-8EA5-3CDF4A65BDE7D54887C5-DB55-4519-89F8-2D7566355502

9B8B320F-2E54-4431-84BB-DB703DE88BA8

16417E68-B374-4484-B4AD-73906B566145B90771D8-6FBB-41C4-96BC-3455BB655103

CE7D1AE5-7C14-4705-8766-ACCEB86A3B4AD8A77E13-EE52-4FCE-9AF3-229D8A403EAC6E42BCCB-F046-45E4-9101-C2348EB783DDDDD8232D-8E3E-4BBA-9AF7-D96EE09B7E451DDF8BDA-2724-421A-944E-78DD041C2DEE

DFF63698-5570-4C91-8E0A-3B54D1CA18806D583D1E-5A54-4B65-BC75-0439B4725B76

64D0DFF4-7D80-441D-9F63-7BFD9C4FE8897E65232C-D403-4BAE-8CA4-BB052C5F793C17D20C5E-FA07-4B00-993E-79B3DD4EF87DBEC99A84-7E1F-4CED-A803-21C2D15847D825A7CAF2-19A1-49D7-9A12-919887C37126D0FD79BB-FB98-4FFB-A003-AB31E38C48B7933EE55D-33DD-4597-8187-6B96348CD1DED0AF21C4-405B-4B71-A207-E679C6725C3B

1. Antoinette Janssen:
    20 april 2023
    Hallo Maud, bij mijn eerste kopje koffie vanmorgen jouw verhaal gelezen. Allerlei herinneringen kwamen naar boven. Ik vond SF ook wonderbaarlijk. Geweldig hoe je alles beschrijft. Ik ben benieuwd wat je van Las Vegas vindt. Grts.
  2. Ineke Brouwers:
    20 april 2023
    Hoi Maud , wat interessant om te lezen over San Jose en dan als klap op de vuurpijl SF. Wat een prachtige foto van THE bridge met Maud was here !! Nu ben ik wel een beetje jaloers op je hoor.
    Maar alle gekheid op een stokje we gunnen het je zó van harte en genieten van al je avonturen.
    Geniet nog 2 weken van SF en dan de laatste ronde...... ( voorlopig :) ) Heel veel liefs van opa en mij , oma Ineke
  3. 20 april 2023
    Lieve Maud, Weer een fantastisch verhaal. San Francisco, here I com. Nogmaals, je beschrijft het zo mooi allemaal, dat we samen met jou enorm genieten van deze prachtige stad.En je weet er enorm veel van, dus je hebt je huiswerk goed gedaan. Een grote pluim waard.
    Nog heel veel plezier de komende twee weken en dan op naar de laatste bestemming alweer.
    Nogmaals veel plezier, geniet van alle mooie dingen die je tegenkomt, en tot de volgende keer. Heel veel liefs , dikke kus, love you, opa en oma Hengelo.
  4. Nicoline:
    22 april 2023
    Ha Maud. Wat een mooi verhaal weer. SF is ook een van mijn favorieten in US. Inderdaad de grote mengelmoes van culturen. Had je het boek Fortuna’s kinderen gelezen? Dat gaat over het ontstaan van SF waar Nederlanders ook een rol bij gespeeld hebben. Toen al veel diversiteit. Die brug is inderdaad een aardige killer met die wind. Is het in de chinese wijk nog steeds zo dat je bij de meeste restaurants aansluit bij een grote tafel om te eten?
    Nog mooie weken gewenst en dan je reis terugverdienen in Vegas haha.
  5. Rob:
    23 april 2023