#8 California dream (or nightmare?)

23 maart 2023 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na de vorige post was het nog even afwachten of ik Amerika voor de tweede keer voor een lange periode mocht binnentreden. Na een twee uur durende ondervraging bij customs was het me gelukt! Het tweede gedeelte van mijn reis kon beginnen met als eerste stop, Los Angeles.

Dit was misschien wel de eerste keer dat het een en ander tegenviel tijdens mijn reis. Want wat was het schrikken om de staat van deze reusachtige wereldstad te zien. Ik denk dat de meesten LA associeren met celebrities, rijkdom, prachtige villa’s en alles wat met Hollywood te maken heeft. Hoewel dit zeker aanwezig is, moet ik helaas bekennen dat dit misschien maar 0.01% van de stad is. Het beeld van LA ging dan ook snel van een wereldstad naar een derdewereldland. Ik ga niet te diep in op alle shockerende negatieve punten maar het komt er op neer dat ik nu weet waarom iedereen ervoor kiest om VEILIG in de auto te blijven en letterlijk ALLES met de auto te doen. Toen ik de eerste dag afrekende bij de supermarkt midden in het centrale Hollywood Boulevard kreeg ik afsluitend te horen “drive safe”. In New York heeft nog nooit iemand dat tegen mij gezegd. Dit symboliseerde daarom de stad perfect want wie kiest er dan ook in hemelsnaam voor om  20 minuten te lopen naar een supermarkt??Blijkbaar was ik de enige in heel LA. Na de korte maar traumatiserende wandeling had ik al snel mijn les geleerd. In de toekomst ga ik daarom enkel terug naar LA mét een auto.

Maar goed, desondanks heb ik aardig wat dingen op mijn “LA to do list” afgestreept waar ik gelukkig wel echt van heb kunnen genieten! Bij de aankomst in het hostel kreeg ik heel normaal te horen dat de bereikbaarheid van het hostel op zondag “wat lastiger” zou zijn want de Oscars zouden voor de deur plaatsvinden. Wat is de kans dat de Oscaruitreiking precies samenvalt met mijn bezoek in LA, laat staan dat het recht voor de deur plaatsvindt?! (zie foto) Mijn gebeden in mijn vorige posts waren overduidelijk gehoord want de lijst met gespotte celebrities zou die zondag aardig uitgebreid worden. Het hostel had in de avond voor iedereen pizza besteld en met z’n allen hebben we eerst hysterisch naar alle celebrities op de rode loper geschreeuwd om vervolgens live de Oscaruitreiking met elkaar op TV te kijken. De volgende celebrities zijn op drie meter afstand uit het raam gespot: Angela Bassett, Jennifer Connelly, Austin Butler, Steven Spielberg, Jessica Chastain, Bob Iger, Elizabeth Banks en Seth Rogen. Er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn geweest maar de toestroom was zo groot dat het er te veel waren om bij te houden haha. Verdere highlights van die week waren de bezoeken aan de Walk of Fame, LACMA Lights, Sunset Strip, Griffith Observatory, Hollywood Sign, Santa Monica, Venice Beach, Beverly Hills en Rodeo Drive. Het weer was die week historisch slecht voor LA met enorm veel regenbuien. Toch besloot ik vol goede hoop de Runyon Canyon hike te gaan doen die me naar prachtige uitzichtpunten zou leiden. Na een kwartier liep ik recht een wolk in en voor de rest van de klim heb ik niks meer gezien behalve waterdruppels voor mijn ogen haha. Bij mijn aankomst beneden besloot ik nog even helemaal doorweekt een selfie te maken want de dag kon niet meer stuk. Gelukkig werd ik op mijn laatste dag aan het eind van de middag getrakteerd met een prachtige blauwe lucht en besloot ik de hike nog een keer te doen. Dit keer was het uitzicht prachtig en je beseft pas echt hoe groot LA is als je boven op een berg het einde van de stad niet eens kan zien! Tot slot, het echte hoogtepunt van die week was toch wel de studio tour bij Warner Bros. Een unieke ervaring om rondgeleid te worden over dit historische terrein waar op dit moment nog steeds erg veel producties draaien! Precies om deze reden mochten we niet zelf rondlopen en werden we in een elektrisch autootje rondgereden door onze enorm enthousiaste tour guide. De tour begon bij de waanzinnige hoeveelheid sets die ze buiten hadden. Onze tour guide heeft uit haar hoofd wel minimaal 100 voorbeelden opgenoemd waar op verschillende plekken wat precies was gefilmd. Denk hierbij aan buiten scenes van Friends, Annie, The Big Bang Theory, Young Sheldon, Gilmore Girls, Batman, La La Land, Pretty Little Liars, The Friends Reunion etc. etc. etc. etc. De hoeveelheid voorbeelden van producties was echt te veel om te onthouden behalve voor onze tour guide haha. (Hoe lang zou ze ingewerkt zijn?) Vervolgens werden we naar binnen meegenomen naar de stage van de huidige serie All American en de stage van de huidige Jennifer Hudson Show (voormalige Ellen Show). Gezien er in beide stages momenteel gefilmd wordt, moesten we telefoons inleveren om zo spoilers te voorkomen! De grote afsluiting van de tour bestond uit een trip naar de Friends Fountain, Central Perk, de woonkamer van The Big Bang Theory en alle attributen van de Harry Potter, Fantastic Beasts en Batman films. Kortom, de tour over het hele terrein was een onvergetelijke ervaring, ook omdat je weet wie er allemaal daar hebben rondgelopen (en dat nog steeds doen)! Ik heb zelfs even op het privé basketbalveld van Michael Jordan mogen staan die hij destijds gebruikte om te trainen tussen de opnames door haha. Een bezoek aan LA is het alleen al waard voor de Warner Bros Studios!!

De volgende stad op de planning was San Diego en hier zou ik het echte Californië gevoel gaan ervaren! Ik schrijf deze post nu helaas op mijn laatste avond hier maar wat was het genieten in deze relaxte stad. Slechts drie uur rijden van LA maar de verschillen konden niet groter zijn. San Diego is nog steeds een enorme stad maar nét klein genoeg voor een locale sfeer en een makkelijke manoeuvreerbaarheid zonder auto. Het blijft nog steeds een stad maar ineens waren de straten relatief schoon, zag ik veel families, ouderen, honden en erg veel hardlopers! (Ik heb inmiddels geleerd dat dit meestal een indicatie is van een goede stad en leefomgeving) Ook het openbaar vervoer is modern, schoon, veilig en ze bieden zelfs gratis elektrische taxi’s aan voor toeristen in het Downtown gebied! San Diego bestaat uit parken, hoge skyscrapers maar ook weer kleine locale winkels en eettentjes, een mega haven, een prachtige baai, en vele adembenemende stranden. Kortom, deze stad heeft alles te bieden! Deze week heb ik dan ook enorm genoten van de relaxte sfeer in Balboa Park (zie video), het havengebied, Sunset Cliffs (ja met een prachtige zonsondergang (zie video)), Mission Beach, Pacific Beach, La Jolla Shores, Ocean Beach, Old Town Park en alle gezellige gebieden in het Downtown gebied zoals Gaslamp Quarter en Little Italy. De Sunset Cliffs staan nu zeker in mijn top 5 van de meest prachtige dingen die ik ooit heb gezien, wat een ervaring was dat! Daarnaast, er waren nog steeds wel wat bewolkte of regenachtige dagen maar de meeste dagen waren heerlijk zonnig tussen de 15 en 22 graden. Afgelopen zaterdag besloot ik op de warmste dag naar Ocean Beach te gaan en een surfboard te huren. Hoewel het heerlijk zonnig was, het zeewater rond deze tijd van het jaar is nog erg koud hier dus het huren van een wetsuit was zeker noodzakelijk! Een paar uur was het lekker ploeteren tussen de golven en was het krampen incasseren door de kou. Toch zorgde een aangename verrassing voor een onvergetelijke ervaring. Mijn mede surfers vertelde mij namelijk dat het “wildlife” enorm groot hier is in San Diego en dat ik zeer waarschijnlijk dolfijnen, zeehonden, roggen en pelikanen kon spotten! En ja hoor, tijdens een korte adempauze op mijn surfboard in het water zag ik ineens een vin boven water komen (geen zorgen het was de goede vin van een dolfijn) en al snel verschenen de dolfijnen in groepjes!. Ook de zeehonden waren met ons aan het meezwemmen in de golfen, enorme roggen van een meter lang zwommen onder ons door en de pelikanen vlogen rond. Wat zo bijzonder is, is het feit dat ze zo ongelofelijk dicht bij het strand ter hoogte van de surfers waren! Er voeren wat verder van het strand boten met toeristen rond om dolfijnen te spotten maar ze hadden beter bij ons het water kunnen induiken haha. Maandag heb ik een day trip naar de La Jolla Shores gemaakt en ook hier was het “wildlife” zeker aanwezig. Een enorme hoeveelheid zeehonden lag op de rotsen, stranden of zwommen lekker in het water rond met veel lawaai! Overigens lag de University of California San Diego letterlijk met de universiteitskantoren en kantines aan dat prachtige strand. Dat is toch wel even anders dan het Wandelbos waar Tilburg University is gevestigd haha.

Tot slot, na intens genoten te hebben van deze stad is het weer tijd om verder te reizen. Ik ga zeker nog terugkomen naar San Diego en ik zou het ook zeker iedereen aanbevelen die nog opzoek is naar een zomervakantie haha! Morgen begint mijn roadtrip van een week in een auto langs de westkust en ik kan niet wachten op alle adembenemende dingen die ik ga zien! Natuurlijk ga ik jullie daar van op de hoogte brengen met mijn volgende post, tot de volgende keer!

* Een kleine side note, de foto van de vijver in Balboa Park met de blauwe lucht na de foto van het uitzicht van LA is waar de foto’s van San Diego beginnen!

FD97B645-B0A7-4F16-BF0E-3F398AFBDA12837E0879-46E9-4F20-851B-146DE18F081DAD94D018-F724-45B1-B942-FFC00D4BD854E77B038E-B0B2-4316-9C7C-03EC9BD77F25BCEDFB48-72B7-44DE-8766-5D6E5C493A37CC77CC55-48F2-437D-8C2B-7E8F09074997D7C0559C-F2FE-4BFD-92AE-F6847831452647AF4D22-3401-4EA5-86F7-B443326E4EB0A9E1285B-DEBF-4FFA-A31F-E1B77A196F4945A9472F-51B3-4F26-8728-2B001BE772A2A3C11FC8-47D7-406B-BDF1-D7EAFE812D07478C518C-60C5-400B-9348-B0B3D21BBBD38E903939-3C3F-4E35-844A-F39E8438E1705EFABC22-73F6-4D89-A8A7-62D0E699134BEE1D2217-923A-4863-A606-BE077470522FAC0154E2-B0A4-419E-80EC-A42D36316BCBAE7CA76D-5D20-4D6D-80DC-825A8B41455B5CF22C1F-6B1E-4DB9-AFB7-F370FB33E3621CE43B91-24A2-4C32-ADA5-895F4E293D6C3A37BA60-5908-414E-B692-59B52231A3BA6EA328CC-579D-4459-A4E4-0E1BE5E19931B55E4C2E-2FB9-4F53-BA78-F8BC29E1A1705EDC886C-B412-4E85-AD92-EEE187BDFCFB24FB1636-D5FA-4EAC-BA87-6FDC16FAE6F1F1099FD1-8A6F-435E-93BC-C93E5CBC97141924C43C-B4C0-4346-9E88-CC9C47126C877AEF1995-C903-4372-BE3A-8F8FFA9534A45F94F158-E8C6-4078-BBA5-1CC09282259EC8F2FE39-7D91-45DF-ABD7-8B0B6089A069

1. Frans:
    23 maart 2023
    Wat een verhaal Maud maar het volgende is denk ik wel toepasselijk:
    Every day maybe not be good but there is something good in every day.
    Geniet van je tour langs de kust en ‘drive save’
  2. Ineke Brouwers:
    23 maart 2023
    Hoi Maud , weer zo'n fantastisch reisverslag ! Genieten van je verhalen . Gelukkig ook mooie momenten in LA en de zij ingang bij de Oscars was een uitkomst !! Nu , na het verademende San Diego een prachtige roadtrip langs de westkust met de grote oceaan links aan je zij.
    De kuststrook lijkt zo'n beetje het zelfde als bij Lima , Peru , zo op de foto's te zien. Ook die hoge kant en beneden het strand. We wensen je heel veel plezier met deze trip , wat zie je veel !!! Liefs van opa en mij , oma Ineke.
  3. Bente:
    23 maart 2023
    Zooo leuk en mega mooie foto’s! Heel veel plezier met je roadtrip!!
  4. 23 maart 2023
    Lieve Maud,
    Weer heel erg bedankt voor je geweldige reisverslag. Fijn dat San Diego zo prachtig was. En dat je de Oscar-winnaars hebt gezien. Dat is natuurlijk helemaal te gek.
    En dan samen zwemmen met de dolfijnen en de roggen. Best wel dapper van je .Doe vooral voorzichtig Maud Hier in Nederland denken we iedere dag aan jou en genieten met je mee.
    A.s. Paasdag komen je vader en moeder en Julie hier voor de lunch, daar kijk ik ook naar uit.
    Tot de volgende keer, geniet van alles wat je tegenkomt. Heel veel liefs, van opa en oma Hengelo.
  5. Antoinette Janssen:
    23 maart 2023
    Heerlijk verhaal, wij hebben alle High Lights ook bezocht 16 jaar geleden.
    Ik ben benieuwd naar je volgende reiservaringen!
    Groetjes
  6. Frederiek:
    23 maart 2023
    "Double You Tea Ef" Maud , een Hostel op Hollywood Boulevard tegenover het Dolby Theater tijdens de Oscars :) !!! Daar gaat mijn hart een stukje sneller van kloppen.
    Vraag me af wanneer je dat geboekt hebt. En dan op het stoepje aan de overkant meteen The Hollywood Walk of Fame. Geweldig, Ook WB studio's klinkt erg fijn. Vanaf Runyan Canyon hike 2 waarschijnlijk ook de studio's van boven kunnen zien hoop ik.
    Fijn dat je ook door je sport hart zulke mooie dingen meemaakt, surfen met dolfijnen en roggen lijkt mij een zeer mooie belevenis. Kan me ook voorstellen dat San Diego een wat prettiger stad is. Alleen al het straten plan is iets minder hokkerig, LA ziet wat dat betreft op de kaart er iets rechtlijniger uit. Ik ben benieuwd naar je foto's van je tocht naar het noorden, en ben benieuwd wat voor auto je hebt gekozen voor je avontuur. veel liefs van tante Frederiek
  7. Nicoline:
    29 maart 2023
    Ha Maud. Wat een belevenissen weer. Heb San Diego op mijn wensenlijstje gezet. Je verhalen en mooie foto’s/ video zijn bijzonder inspirerend.
    Wat een verhaal over LA. Absolute hoogte en dieptepunten. Maar misschien daardoor wel heel Amerikaans. Nog veel plezier. Liefs Nicoline
  8. Thijs:
    2 april 2023
    Erg leuk verslag weer Maud. Ik zie een boek aankomen ;) Ik moest gelijk weer terugdenken aan mijn bezoek aan San Diego. Was inderdaad erg prettig verblijven. Heel veel plezier along the coast !!