#2 Welkom op de Noordpool

28 december 2022 - New York City, Verenigde Staten

De dagen voor kerst in New York hadden de koudst gemeten temperatuur in maar liefst 98 jaar! Dit is bijna even oud als opa Delden (inmiddels 95 jaar, van harte gefeliciteerd nog!). In tegenstelling tot mijn vorige post heeft mijn €2 parapluutje het helaas nu wel begeven. De temperatuur lag sommige dagen rond -14 graden maar door de extreem koude en harde wind was de gevoelstemperatuur -25 graden, ik heb het nog nooit zo koud gehad.. Gelukkig was ik goed voorbereid en heb ik deze dagen volgehouden met thermoshirts en thermoleggings onder mijn normale kleren!

Ik wil nog een paar hoogtepunten benoemen die plaatsvonden voor deze absurde temperaturen. Vorige week dinsdag besloot Ann mij een dagje in New York te bezoeken en wat was het gezellig! Ikzelf had corona dus we zijn de hele dag buiten geweest en hebben een gepaste gehouden met mondkapjes. Mijn stappenteller vertelde mij dat we rond de 24.000 stappen hadden gezet (meer dan 18 km), al voelde het alsof Ann meer foto’s van ons heeft laten maken dan dat aantal. Op elke foto hebben we lekker awkard 2 meter afstand gehouden waarbij we steeds te horen kregen “a little bit closer”.  Wat moeten die mensen die de foto’s maakten hebben gedacht hahah. Bedankt Ann voor de top dag! Daarnaast heb ik de lichtgevende wijk Dyker Heights in Brooklyn bezocht. Het was een uur met de subway, volledig uit de richting van het vertrouwde Manhattan maar ik heb het overleefd. Elk huis in deze wijk was prachtig versierd met lichtjes en bewegende beelden. Ik denk dat al deze huizen samen een hogere energierekening hebben dan heel Manhattan. Ook heb ik vorige week donderdagavond een PrimeTime NFL wedstrijd bijgewoond van de Jaguars vs Jets.  Ik had een geweldige plek in het stadion (zie onder het kopje video’s) en ondanks de stromende regen en harde wind heb ik me uitstekend vermaakt als enige meid tussen alle diehard supporters (het leek de F-side wel). Ook een hoogtepunt waren mijn eerste échte donuts in Amerika van Krispy Kreme. Laten we zeggen dat Nederland hier nog wat van kan leren. Ik heb meteen even de beste taco’s van New York geproefd bij Los Tacos Nr.1 in Chelsea Market. Je moet een half uur in de rij staan en je bestelling in het Spaans communiceren maar dan heb je wel de lekkerste taco’s die je ooit hebt gegeten.

En toen brak kerstavond en kerstdag aan. Ineens was het op straat een stukje rustiger en waren alle winkels gesloten. Hier in Amerika kennen ze geen tweede kerstdag dus dat scheelde. Ik ben op kerstavond gaan luisteren naar de “caroling” in Washington Square Park. Ze hadden speciaal een operazangeres ingehuurd voor alle kerstliedjes. Echter, door de immense kou bevroor ze bijna (toch wat anders dan een theater) en zijn er aardig wat liedjes overgeslagen (ze besloot op een moment maar gewoon het laatste liedje te doen en ik denk dat iedereen daar wel blij mee was). Op kerstdag is het hier gebruikelijk dat iedereen naar de film gaat (de bioscoop is naast de Chinees het enige wat open is), dus ik heb in een volle bioscoopzaal zonder verwarming de Avatar film gekeken. De rest van de dag heb ik voornamelijk gewandeld door Central Park en over de High Line (een oude spoorlijn die hoog door de stad heenloopt). Het aparte is dat je zo tussen alle hooggelegen appartementen van de bewoners loopt dus ik heb aardig wat kerstbomen binnen bij iedereen gezien haha. Op de tweede kerstdag was alles weer normaal hier en brak voor het eerst na een paar dagen de zon door. Met een prachtige heldere blauwe lucht besloot ik te wandelen over de Brooklyn Bridge naar Dumbo in Brooklyn. Je gelooft nooit hoeveel mensen er op die mooie dag besloten om een helikoptervlucht te maken. Het was alsof er een zwerm vliegen over New York rondvloog, de hoeveelheid helikopters was niet te tellen. Daarnaast nog een pro tip: Vanuit Manhattan is het over de helft van de brug ineens een stuk rustiger aangezien iedereen besluit om op de helft weer om te draaien. Je kan dus echt pas rustig van het uitzicht genieten als je op de andere helft bent.

Tot slot, voor mij was het deze kerst wat rustiger dan ik normaal gewend ben maar ik ben van plan om volgend jaar gewoon weer van de partij te zijn! Ik hoop dat iedereen in Nederland fijne kerstdagen met familie en heerlijke kerstdiners heeft gehad. Ook al ben ik pas 2 weken bezig met mijn solo trip, je krijgt toch wel een extra stukje waardering voor dat soort momenten. Alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst aan iedereen!

A4F8C8CF-0881-406C-BFB1-BEDEA7CC52A64B1480BF-42B9-468C-AF77-53615C4039E2
3576CC67-89CB-4B0E-A587-F9DEDE2FE29F190951E8-A4B2-43C7-AC30-ABEE0B97883C3A0F8B84-3A98-40A4-AEB4-1CF52D0483F21471BF44-45D7-426D-AC23-D9E753E9301E42CD0E0C-7C8A-4048-9AC8-7ECE32AE262A018E7846-6B4A-416F-A023-3E4DD4ADFEDA5F3DB98B-F830-4DF2-AE04-AFDFDA253A68

1. Thijs:
    28 december 2022
    Bijzondere kerst Maud. Heel veel plezier de komende tijd.
  2. Antoinette Janssen:
    28 december 2022
    Oud en Nieuw, Times Square?
    Geweldig verhaal!
  3. Maud:
    30 december 2022
    Haha helaas niet Antoinette! Je moet er meer dan 12 uur van te voren staan zonder van je plek te mogen dus dat gaat hem niet worden haha. Zeer waarschijnlijk wordt het Central Park!
  4. Nicoline:
    30 december 2022
    Wat een belevenissen Maud. En bijzondere foto’s 😀. Veel plezier met oud en nieuw en alvast een heel mooi nieuwjaar gewenst 🎉