#1 Eerste post!

18 december 2022 - New York City, Verenigde Staten

Mijn eerste post op mijn reisblog komt eigenlijk eerder dan verwacht (althans eerder dan ik zelf had verwacht). Hoewel ik nog maar 4 dagen in New York ben, heb ik al enorm veel gezien en gedaan. Vandaar dat ik dit zo snel mogelijk met jullie wilde delen!

De heenvlucht naar New York startte met een prachtig zonnetje waardoor ik kon zien dat Engeland (herkenbaar aan de nog net zichtbare auto’s die links reden) volledig bedekt was met sneeuw (zie foto 1). Echter, het mooie weer sloeg toen we eenmaal de oceaan overstaken al snel om. Toen we dan ook de daling naar New York inzette, was er zeer dichte mist waardoor tot mijn spijt mijn speciaal uitgekozen stoel bij het raam volledig nutteloos werd. De dichte mist was een voorbode voor mijn eerste twee dagen in New York waarbij door de hevige regen en wind veel paraplu’s gesneuveld waren (letterlijk per meter lag er een kapotte paraplu op straat). Wonderbaarlijk heeft mijn €2,00 parapluutje het overleefd en heb ik mezelf er niet van weerhouden om toch die twee dagen erop uit te gaan. De donderdag dat ik aankwam ben ik meteen een simkaart gaan kopen en heb ik Times Square meteen even kunnen zien (zie foto 2). Vrijdag heb ik de subway genomen naar Lower Manhattan om wat kerstversieringen die binnen waren te zien. Een van de hoogtepunten was de prachtig versierde Oculus (zie foto 3). Maar goed, in de stromende regen dacht ik toch even het nabij gelegen World Trade Center en het 9/11 Memorial mee te pakken (zie foto 4 en 5). Enorm bijzonder was het om het 9/11 Memorial helemaal leeg zonder toeristen te zien. Even ter referentie, op onze vakantie in New York vier jaar geleden was het vechten voor een plekje. Na vervolgens even een power napje te hebben gedaan (tsja jetlag..) besloot ik ‘s avonds in de regenstorm naar Radio City Music Hall en het Rockefeller Center te lopen (zie foto 6, 7 en 8). Alles in dit hele gebied was prachtig versierd met lampjes en ik kan me niet voorstellen wat de stroomrekening is. Gisteren was het eindelijk zonnig en heb ik met een pretzel (ja ik kan het hebben want 15.000 stappen per dag) heerlijk door Central Park gelopen. Zo leuk om de locals hier te zien hardlopen en met hun honden te zien spelen. De Wollman Rink lag nog in de schaduw van de ochtendzon (zie foto 9) maar iedereen was al druk bezig met schaatsen (de wachttijd stond toen al op twee uur). Daarna ben ik nog naar Chinatown gegaan om goedkoop fruit in te slaan. Als een reus (letterlijk met mijn 1.78 meter) liep ik door de Hongkong Supermarket heen waardoor ik een goed overzicht had en ik alles makkelijk kon vinden.

Tot slot, de volgende lessen over New York(ers) heb ik al geleerd:

• New Yorkers lopen met gevaar voor eigen leven constant door rood (ja zelfs met kinderwagens).

• Om elke 50 meter staat er een limousine of zwaar geblindeerde auto.

• Wachtrij in de supermarkt om je boodschappen af te reken is standaard minimaal een kwartier. De rij loopt zigzaggend door de hele supermarkt heen waardoor je alle producten bijna niet meer ziet.

• Mutsen zijn je favoriete vriend.

• Bier in Nederland is ineens toch niet meer zo duur ondanks de inflatie. Hier betaal je $10 exclusief fooi.

• Als lange Nederlander word je vaak aangesproken als “super model”.

Ik ga nu lekker verder genieten van de zon in Central Park, groetjes!

3209FC5B-514A-431A-90BF-40AFA1BA8307E5BD305B-5A4E-4205-A37F-1B2A4DE3DF67C70ADB3D-3A37-4051-92D9-EA1396A32B8B7768856A-B95A-44B1-8D33-F3662A299D9E3384E02A-2877-45D9-9110-B13D9ADC5F73A7CE2572-1A75-41EB-BA4F-90483AA3271E467DAC49-143F-489C-A034-86D410128F094773F5A3-69B5-467A-BD00-BB8CFCFC7F6BDF8D0BCB-BE94-4755-8A02-ABFD14CCA5F9

1. Ineke Brouwers:
    18 december 2022
    Hoi Maud,
    Wat een verhaal en wat ben je al ondernemend ! Heel leuk om te lezen. Geniet van de Kerstsfeer in NY. Liefs van ons opa Harry en oma Ineke
  2. Frederiek:
    18 december 2022
    Lieve Maud,
    Wat fijn nu al een post van jou. Mooie foto's en je verhaal brengt een hoop dierbare herrinneringen naar boven over hoe ik NY in 1992 heb beleeft. Ik herken het meteen. Tip van de week: In die tijd was er een groot prijsverschil in de verschillende bier merken die ik kon kopen voor de opening van mijn tentoonstelling. (Heineken stond toen hoog boven aan, Amerikaans bier was een stuk goedkoper) Wat fijn dat je al zoveel gezien hebt. Dat zullen aardig wat metertjes zijn die je hebt afgelegd.
    Hier in Nederland is het net zulk lekker weer. De winterjas net boven de kachel te drogen gehangen.
    Hoop dat het voor jou nu vanmiddag goed
    Zonnig is. Veel liefs tante Frederiek
  3. Antoinette Janssen:
    19 december 2022
    Hallo Maud, je schrijft leuk en vlot. Leuk voor je dat je zoveel onderneemt. Woon je in een hotel? Groetjes Antoinette
  4. Maud:
    30 december 2022
    Hoi Antoinette, ik slaap de eerste 3 weken in een hostel en daarna zit ik t/m 15 februari via Airbnb in een kamer van een appartement van iemand anders!